vijesti | home o festivalu filmski program događanja ulaznice press Vip ffa daj mi kino! arhiva english version  
Zagreb Film Festival
16. - 21. Listopad 2006

Adresa
ZAGREB FILM FESTIVAL
SC - Savska 25
10000 Zagreb
Croatia

Telefon
385 1 45 93 692
Fax
385 1 45 93 691

e-mail
info@zagrebfilmfestival.com

Prezentacija
Moj prvi film, Stephen Lowenstein

u izdanju Propeler filma

U pogovoru za američko izdanje knjige Stephena Lowensteina kralj B-filma Rober Corman ustvrdio je: 'Svaki redatelj priča drukčiju priču, no objedinjuje ih nešto što mogu i sam posvjedočiti iz iskustva svog prvog filma – radost i strah koji proživljavaju svi debitanti. Obavezno štivo za sve studente filma i filmoljupce!'.

Corman je trebao dodati još samo jednu stvar: 'Moj prvi film' jedna je od najuzbudljivijih knjiga u povijesti kinematografije. Upravo je nevjerojatno koliko su hirovi sudbine presuđivali u nastanku prvijenaca poznatih svjetskih redatelja! Da Jane Campion nije faksirala pismo podrške u Ciby 2000, i to upravo na dan sastanka upravnog odbora te kompanije, P. J. Hogan možda nikada ne bi režirao 'Muriel se udaje'. Ili slučaj 'Trgovaca' Kevina Smitha! Tada skromno plaćeni videotekar shvatio je da uz pomoć kreditnih kartica može zgrnuti 25 tisuća dolara, što mu je bilo dovoljno da počne snimanje filma. Kako je pritom izdržao rad za pultom videoteke i produkciju filma na istoj lokaciji fascinantna je priča o upornosti i izdržljivosti. A tek sretna okolnost da samo jedan pozitivno naklonjen gledatelj u neprivlačnom terminu u nedjelju ujutro na sajmu nezavisnih filmova odluči o svjetskom uspjehu 'Trgovaca'?! To uistinu graniči s fantastikom! Puno sreće imao je i Barry Levinson s 'Restoranom'. Nakon što su u MGM-u odlučili strpati njegov prvijenac u bunker jedan od službenika te kompanije koji je mislio drukčije uspio je spasiti film – gotovo nevjerojatno - uz pomoć oduševljenih kritičara. U Hrvatskoj bi to bilo neizvedivo, ali u Americi je očigledno moguće.

Neki od sugovornika dokopali su se svog prvijenca zahvaljujući tome što su bili studenti filmskih akademija, ali ni to nije bilo apsolutno jamstvo: Ang Lee je na akademiji snimio nagrađeni srednjemetražni film, pa je punih sedam godina čekao priliku da počne ozbiljno režirati. Snalažljivi Kevin Smith bio je puno praktičniji: upisao je priručnu filmsku akademiju u Kanadi i ispisao se na polovici studija jer je doznao da studentima koji odustanu vraćaju pola upisnine. Ionako je smatrao da je dotad naučio sve što mu treba da počne pripremati 'Trgovce'.

Depresivan je podatak da novopečeni redatelj nema osobite pomoći od razdoblja koje je proveo radeći druge poslove u kinematografiji. Osim što se bavio filmskom kritikom Bertrand Tavernier bio je i PR na mnogim francuskim filmovima i upoznao je najmoćnije producente, ali kada im je ponudio scenarij za 'Urara iz St. Paula' svi su ga glatko odbili. Kada je naposljetku umilostivio Raymonda Danona i natjerao ga da mu producira film, ovaj nije znao što bi s tim neobičnim proizvodom. Da njegov šofer Srbin, koji je ujedno bio i kino operater, nije rekao: 'Meni je film super', možda bi se Tavernier vratio publicistici.

Neki su filmaši poput Mikea Leigha otpočetka znali što rade, a drugi su – kao Pedro Almodovar – slutili da će im iskustvo i zrelost osigurati bolje produkcijske uvjete, a možda će se iznjedriti i elaboriraniji redateljski prosede. Najzanimljivije je pak što većina intervjuiranih redatelja smatra da su im prvijenci slabi. 'Prokleto loš' ocjena je koju Joel Coen daje filmu 'Krvavo jednostavno' (s njom bi se malo tko složio, ali autor ima pravo na vlastiti sud), a Neil Jordan smatra da je 'Anđeo' nalik naivnom slikarstvu, 'film koji je snimio netko tko ne zna pravila, tko nije ništa naučio o žanru'.

Stephen Lowenstein obavio je odličan posao. Cijedio je filmaše koji nisu osobito razgovorljivi, a one suviše brbljave natjerao je da ipak kažu ponešto suvislo o svojim počecima. Mislim da će 'Moj prvi film' biti osobito dragocjena knjiga filmskim aspirantima. Uvjerit će ih da su se danas renomirani filmaši ukočili od straha kada su se prvi put našli na filmskom setu i otkriti im bezbroj načina kako prebroditi krize na snimanju, probleme s financijerima te ih naučiti kako ustrajati kada se sve čini izgubljenim. Ako netko od budućih filmaša ustvrdi da mu je 'Moj prvi film' bio najdragocjeniji priručnik, veće pohvale autor zaista ne treba tražiti.

Nenad Polimac
predgovor knjizi 'Moj prvi film' Stephena Lowensteina

 
17.10.2006
Danas počinju novi progra

16.10.2006

Dokumentarci u dva termina

16.10.2006

Novi koncerti

16.10.2006

Ulaznice za Klub 100

16.10.2006

Na chat s Antoniom Nuićem
previous 5 next 5

Izložba odlučni trenuci

Palunko

Prezentacija “Up&Underground”

Prezentacija “Moj Prvi Film”

Prezentacija HD kamera Sony

Prezentacija Cinelink

Koncerti

Prezentacija knjiga ”Katane, lignje i bradavice” i ”Povratak Žutog Titla”

Spotovi poznatih redatelja