|
Zagreb Film Festival
16. - 21. Listopad 2006
Adresa
ZAGREB FILM FESTIVAL
SC - Savska 25
10000 Zagreb
Croatia
Telefon
385 1 45 93 692
Fax
385 1 45 93 691
e-mail
info@zagrebfilmfestival.com
|
|
|
|
|
Prezentacija
Moj prvi film, Stephen Lowenstein
u izdanju Propeler filma
U pogovoru za američko izdanje knjige Stephena Lowensteina kralj
B-filma Rober Corman ustvrdio je: 'Svaki redatelj priča drukčiju priču,
no objedinjuje ih nešto što mogu i sam posvjedočiti iz iskustva svog
prvog filma – radost i strah koji proživljavaju svi debitanti. Obavezno
štivo za sve studente filma i filmoljupce!'.
Corman je trebao dodati još samo jednu stvar: 'Moj prvi film' jedna je
od najuzbudljivijih knjiga u povijesti kinematografije. Upravo je
nevjerojatno koliko su hirovi sudbine presuđivali u nastanku prvijenaca
poznatih svjetskih redatelja! Da Jane Campion nije faksirala pismo
podrške u Ciby 2000, i to upravo na dan sastanka upravnog odbora te
kompanije, P. J. Hogan možda nikada ne bi režirao 'Muriel se udaje'.
Ili slučaj 'Trgovaca' Kevina Smitha! Tada skromno plaćeni videotekar
shvatio je da uz pomoć kreditnih kartica može zgrnuti 25 tisuća dolara,
što mu je bilo dovoljno da počne snimanje filma. Kako je pritom izdržao
rad za pultom videoteke i produkciju filma na istoj lokaciji
fascinantna je priča o upornosti i izdržljivosti. A tek sretna okolnost
da samo jedan pozitivno naklonjen gledatelj u neprivlačnom terminu u
nedjelju ujutro na sajmu nezavisnih filmova odluči o svjetskom uspjehu
'Trgovaca'?! To uistinu graniči s fantastikom! Puno sreće imao je i
Barry Levinson s 'Restoranom'. Nakon što su u MGM-u odlučili strpati
njegov prvijenac u bunker jedan od službenika te kompanije koji je
mislio drukčije uspio je spasiti film – gotovo nevjerojatno - uz pomoć
oduševljenih kritičara. U Hrvatskoj bi to bilo neizvedivo, ali u
Americi je očigledno moguće.
Neki od sugovornika dokopali su se svog prvijenca zahvaljujući tome što
su bili studenti filmskih akademija, ali ni to nije bilo apsolutno
jamstvo: Ang Lee je na akademiji snimio nagrađeni srednjemetražni film,
pa je punih sedam godina čekao priliku da počne ozbiljno režirati.
Snalažljivi Kevin Smith bio je puno praktičniji: upisao je priručnu
filmsku akademiju u Kanadi i ispisao se na polovici studija jer je
doznao da studentima koji odustanu vraćaju pola upisnine. Ionako je
smatrao da je dotad naučio sve što mu treba da počne pripremati
'Trgovce'.
Depresivan je podatak da novopečeni redatelj nema osobite pomoći od
razdoblja koje je proveo radeći druge poslove u kinematografiji. Osim
što se bavio filmskom kritikom Bertrand Tavernier bio je i PR na mnogim
francuskim filmovima i upoznao je najmoćnije producente, ali kada im je
ponudio scenarij za 'Urara iz St. Paula' svi su ga glatko odbili. Kada
je naposljetku umilostivio Raymonda Danona i natjerao ga da mu
producira film, ovaj nije znao što bi s tim neobičnim proizvodom. Da
njegov šofer Srbin, koji je ujedno bio i kino operater, nije rekao:
'Meni je film super', možda bi se Tavernier vratio publicistici.
Neki su filmaši poput Mikea Leigha otpočetka znali što rade, a drugi su
– kao Pedro Almodovar – slutili da će im iskustvo i zrelost osigurati
bolje produkcijske uvjete, a možda će se iznjedriti i elaboriraniji
redateljski prosede. Najzanimljivije je pak što većina intervjuiranih
redatelja smatra da su im prvijenci slabi. 'Prokleto loš' ocjena je
koju Joel Coen daje filmu 'Krvavo jednostavno' (s njom bi se malo tko
složio, ali autor ima pravo na vlastiti sud), a Neil Jordan smatra da
je 'Anđeo' nalik naivnom slikarstvu, 'film koji je snimio netko tko ne
zna pravila, tko nije ništa naučio o žanru'.
Stephen Lowenstein obavio je odličan posao. Cijedio je filmaše koji
nisu osobito razgovorljivi, a one suviše brbljave natjerao je da ipak
kažu ponešto suvislo o svojim počecima. Mislim da će 'Moj prvi film'
biti osobito dragocjena knjiga filmskim aspirantima. Uvjerit će ih da
su se danas renomirani filmaši ukočili od straha kada su se prvi put
našli na filmskom setu i otkriti im bezbroj načina kako prebroditi
krize na snimanju, probleme s financijerima te ih naučiti kako
ustrajati kada se sve čini izgubljenim. Ako netko od budućih filmaša
ustvrdi da mu je 'Moj prvi film' bio najdragocjeniji priručnik, veće
pohvale autor zaista ne treba tražiti.
Nenad Polimac
predgovor knjizi 'Moj prvi film' Stephena Lowensteina |
|
|